Zvierací ombudsman bude pomáhať útulkom i verejnosti

Pre zvieracieho ombudsmana pracuje tím aktivistov vrátane dvoch právnikov, ktorí spracovávajú, preveria a riešia podnety od ochranárskych organizácií, útulkov aj verejnosti.

BRATISLAVA 25. decembra (WebNoviny.sk) – S cieľom poskytovať bezplatný právny servis útulkom pre zvieratá ale aj občanom, ktorí nájdu opustené alebo týrané zviera, zriadila Aliancia združení na ochranu zvierat (AZOZ) webovú stránku zvieracieho ombudsmana. Táto inštitúcia pomáha útulkom, nadáciám a mimovládnym organizáciám, ktoré často bojujú o prežitie a nemajú časové, personálne ani finančné kapacity riešiť prípady, s ktorými prichádzajú do styku.

„Zvierací ombudsman poskytuje prostredníctvom webovej stránky a infolinky poradenstvo tak pre útulky ako aj pre verejnosť,“ povedala Táňa Rosová, starostka bratislavského Starého mesta a predsedníčka AZOZ. Zvierací ombudsman podľa nej poradí aj tým, ktorí si chcú zaobstarať zvieratko do svojej domácnosti, a pomôže im zvážiť, či je rodina pripravená na zadováženie si psíka, poradí aké plemeno si vybrať a kde si ho zaobstarať, aby sa vyhli nelegálnym chovateľom a množiteľom, proti ktorým združenia na ochranu zvierat už roky bojujú. „Zadováženie si zvieratka musí byť výsledkom serióznej úvahy a rozhodnutia celej rodiny ako aj premyslenej prípravy na to, čo to znamená na ďalších asi 15 rokov,“ povedala.

Útulky a organizácie na ochranu zvierat sa stretávajú s konkrétnymi každodenným starosťami a problémami, ktoré vedia popísať, no nie riešiť. Práve preto vznikol z iniciatívy AZOZ inštitút zvieracieho ombudsmana, ktorý im pomáha pri riešení problémov, pri styku s verejnou správou ako aj pro orientácii v spleti paragrafov. „Bola tu potreba, aby existovala nejaká inštitúcia, ktorá dokáže legitímnym spôsobom preukázať, že hovorí za ochranárov zvierat,“ povedala Rosová s tým, že ochrana zvierat nie je na Slovensku podchytená príslušnou legislatívou. Dnes zvieratá na Slovensku chráni len jeden paragraf vo veterinárnom zákone. Za hlavný cieľ v legislatívnej oblasti preto zvierací ombudsman považuje prijatie samostatného Zákona o ochrane zvierat, takzvaný Kódex, ktorý je pripravený a od roku 2011 čaká na predloženie do parlamentu. AZOZ sa od začiatku podieľala na jeho príprave a presadzuje jeho prijatie. „Sme posledná členská krajina EÚ, ktorá nemá Zákon o ochrane zvierat, a v ktorej je právna ochrana zvierat minimálna. Na Slovensku je situácia zlá, neriešia sa tu napríklad týrania zvierat ani množitelia,“ povedala Romana Klimeková z organizácie Pes v núdzi, ktorá prevádzkuje útulky v Pezinku, Banskej Bystrici a vo Zvolene a ktorá je členom AZOZ.

Súčasťou služby zvieracieho ombudsmana je aj Hotline – linka pomoci pod telefónnym číslom 0948 022121. Podnety sa dajú posielať aj on-line formou na stránke http://www.zvieraciombudsman.sk/. Pre zvieracieho ombudsmana pracuje tím aktivistov vrátane dvoch právnikov, ktorí podnety spracovávajú, preveria a riešia. Verejnosť aj útulky môžu napríklad nahlásiť týrané alebo túlavé zviera. „Na horúcej linke zvieracieho ombudsmana dostane radu podľa toho, kde na Slovensku sa nachádza, na koho sa má obrátiť a ako má postupovať, keď chce týranie zvieraťa nahlásiť. V prípade nájdeného zvieraťa sa nakontaktuje najbližší útulok,“ hovorí Rosová s tým, že nahlasovateľovi poradia aj v právnej oblasti v prípade, že chce podať podnet.

Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

25. decembra 2015

Odporúčané články