Tesco pomohlo ženám ušetriť vyše 120-tisíc eur, dôstojnú menštruáciu podporuje systémovými riešeniami

545024_tesco menstruacna chudoba iniciativa 676x429.jpg

27.5.2025 (SITA.sk) – Kampaň Tesca, ktorej symbolom sa stali menštruačné šaty, spustila verejnú diskusiu aj reálnu pomoc pre ženy. Tesco odstrihlo hodnotu DPH z cien produktov vlastnej značky, vďaka čomu zákazníčky ušetrili už viac ako 120-tisíc eur. Reťazec sa zároveň stal spoluzakladateľom Iniciatívy za dôstojnú menštruáciu, ktorá dnes združuje už 28 partnerov z verejného, súkromného aj neziskového sektora. Pri príležitosti Medzinárodného dňa menštruačnej hygieny (28. mája) si spoločne pripnú odznak s logom iniciatívy, aby upozornili na dôležitosť dostupnosti hygienických potrieb pre všetky osoby.

V rámci osvety o menštruačnej chudobe si kolegyne a kolegovia v Tescu 28. mája pripnú odznaky s logom iniciatívy v obchodoch, distribučných centrách aj na centrále. Rovnaké odznaky reťazec rozposlal aj partnerom iniciatívy.

„Chceme, aby si každá žena mohla dovoliť základné hygienické potreby. Vnímame to ako otázku dôstojnosti, nie luxusu. Tesco aj naďalej poskytne menštruačné potreby svojim kolegyniam na pracovisku zadarmo a pokračuje aj pokrytím hodnoty DPH na produkty vlastnej značky ProFormula, čím prispieva k zníženiu ich cien. Zákazníčky takto doteraz usporili pri nákupe menštruačných potrieb v Tescu vyše 120-tisíc eur,“ hovorí Katarína Pšenáková, riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku, a dodáva: „Veríme, že menštruačná chudoba nie je len individuálnym problémom, ale komplexnou spoločenskou výzvou, ktorá si vyžaduje systematické riešenia a spoluprácu rôznych sektorov. Veľmi nás teší, že sa do Iniciatívy za dôstojnú menštruáciu pripája aj Trnavský samosprávny kraj. Je úžasné, že iniciatíva sa tento rok rozrástla už o deväť nových členov na symbolický počet 28, ktorí sú odhodlaní zabezpečiť prístup k menštruačným potrebám spoločne s nami. Z takmer neznámej témy sa nám podarilo spoločne za vyše roka vytvoriť silnú iniciatívu s množstvom silných partnerov z neziskovej aj komerčnej sféry, aj z verejného sektora. Aj to je signál, že menštruačná chudoba je reálny problém, týkajúci sa tisícok Sloveniek, ale chceme ho spoločne riešiť.“

Až 44 percent Sloveniek sa aspoň raz vo svojom živote stretlo s menštruačnou chudobou a 16 percent ju zažíva aj v súčasnosti, pričom pre dve percentá je to pravidelný problém. Častejšie sú to samoživiteľky a ženy s nižším príjmom. Vyplýva to z exkluzívneho online prieskumu Menštruačná chudoba na Slovensku* agentúry NMS pre spoločnosť Tesco. Alarmujúce čísla priniesol aj Štatistický úrad SR, podľa ktorého na hranici chudoby žije až 943-tisíc ľudí na Slovensku, pričom medzi ohrozené skupiny patria domácnosti jednorodičov a domácnosti s tromi a viac deťmi.*

V marci na Slovensku vznikla Iniciatíva za dôstojnú menštruáciu zameraná na pomoc dievčatám a ženám, ktoré čelia menštruačnej chudobe. Iniciátormi jej vzniku sa stali Banskobystrický samosprávny kraj, občianske združenie InTYMYta a maloobchodný reťazec Tesco, ktoré sa už dlhodobo venujú tejto téme. Od spustenia iniciatívy sa pridalo deväť nových členov a dnes už združuje 28 partnerov zo sektora verejnej správy, neziskových organizácií a firiem, medzi inými napríklad Trnavský samosprávny kraj, Evanjelická diakonia ECAV na Slovensku či Union zdravotná poisťovňa. Spoločne sa usilujú o to, aby sa menštruácia stala rešpektovanou, prirodzenou a dôstojnou súčasťou verejného aj školského života. Viac informácií o iniciatíve je dostupných na webovej stránke www.menstruacnachudoba.sk.

Tesco tento rok opäť podporí SPACE centrá pre mladých a kultúrne inštitúcie v Banskobystrickom kraji menštruačnými potrebami vlastnej značky ProFormula v celkovej sume 6 000 eur. Zároveň navýšenú podporu aj v tomto roku dostane neziskové združenie Intymyta z Nadácie Tesco v sume 10 000 eur.

Pomoc rozšíri aj pre zdravotne znevýhodnené študentky. Tesco daruje viac ako 200 kusov menštruačných nohavičiek pre 52 žiačok s mentálnym aj telesným znevýhodnením zo Spojenej školy na Beethovenovej ulici v Trnave. „Pre mnohé je ťažké pochopiť, čo sa s nimi deje, vidieť krv, zvládnuť výmenu hygienických potrieb či znášať bolesť a diskomfort. Mnohé preto počas menštruácie ostávajú doma. Zároveň, keďže ich rodiny často čelia zvýšeným výdavkom na lieky, terapie či pomôcky, sa tak hygienické potreby stávajú ďalšou každomesačnou finančnou záťažou,“ vysvetlila Jana Žitňanská, konzultantka Trnavského samosprávneho kraja.

Kampaň Tesca k menštruačnej chudobe získala pozornosť verejnosti a zaujala aj porotcov viacerých súťaží a ocenení na domácej aj zahraničnej pôde:

Digital PIE organizované Asociáciou digitálnych marketingových agentúr (ADMA) v spolupráci so združením TheMarketers.biz. Kampaň „Menštruačné šaty“ vytvorená v spolupráci s agentúrou Istropolitana Ogilvy získala striebro v kategórii Idea a podkategórii PR a bronz v kategórii Idea a podkategórii kampaň.
Kampaň uspela aj v konkurencii medzinárodného ocenenia SABRE Awards – vyhrala v rámci kategórie regiónu strednej a východnej Európe.
Kampaň ocenila aj súťaž PROKOP za rok 2024, kde jej pridelila 3. miesto v kategórii CSR.
V ročníku prestížnej súťaže HERMES – Komunikátor roka 2024 Tesco zároveň bodovalo na 3. mieste v Cene verejnosti a v Cene Median SK sa umiestnilo rovnako na 3. mieste.
Kampaň získala aj prestížne ocenenie Zlatý klinec až v piatich kategóriách – MEDIA (bronzový klinec), PROMO & ACTIVATION (strieborný klinec), PUBLIC RELATIONS (strieborný klinec), CAMPAIGN (strieborný klinec) aESG (bronzový klinec).
Zlato kampaň získala v prestížnom ocenení EFFIE vkategórii Brands – ESG projekty komerčných značiek.
Bronz vkategórii Brand experience získala kampaň Menštruačné šaty na ADCE Awards 2024. Ide o medzinárodnú súťaž, ktorá oceňuje najlepšie tvorivé práce z rôznych európskych krají

* Pozn.: Online prieskum Menštruačná chudoba na Slovensku realizovala pre Tesco prieskumná agentúra NMS počas mája 2024 na vzorke 1 500 žien.

* Vyplýva to z výsledkov zisťovania o príjmoch a životných podmienkach domácností (EU SILC), ktoré v roku 2023 realizoval Štatistický úrad SR.

Informačný servis

Viac k témam: Medzinárodný deň menštruačnej hygieny, Menštruácia, menštruačná chudoba, PR
Zdroj: SITA.sk – Tesco pomohlo ženám ušetriť vyše 120-tisíc eur, dôstojnú menštruáciu podporuje systémovými riešeniami © SITA Všetky práva vyhradené.

27. mája 2025

Odporúčané články