Slovenský dizajn je živý a aktívny

BRATISLAVA 18. marca (WBN/PR) – Do 13. ročníka súťaže Národná cena za komunikačný dizajn 2016 sa zaregistroval rekordný počet prihlášok. Rozhodnutie sústrediť sa tento rok výhradne na komunikačný dizajn sa ukázalo ako zmysluplné a potvrdilo, že na Slovensku je silnejúca a prirodzene sa rozširujúca komunita grafických dizajnérov. Do súťaže bolo prihlásených až 361 prác od 236 prihlasovateľov a súťažným podmienkam vyhovelo 344 prihlášok. Zapojili sa dizajnéri z 56 slovenských miest a obcíaj niekoľkí slovenskí autori žijúci v zahraničí.Z počtu prihlásených prác sa teší aj riaditeľka Slovenského centra dizajnu Mária Rišková: „Nárast záujmu o účasť v Národnej cene za dizajn vnímam veľmi intenzívne. Medzi prihlásenými autormi som videla viacerých, ktorí síce neradi súťažia, ale zapojili sa, aby podporili prestíž celej súťaže a prispeli tým aj k zvyšovaniu renomé profesionálneho grafického dizajnu. Záujem autorov o účasť v súťaži je aj dobrým signálom pre verejnosť. Ak profesionálom záleží na rozvoji vlastného odboru, tak ide o oblasť, ktorá si zaslúži záujem.“ V prihlasovacej fáze výrazne pomohli propagácii najdôležitejšieho ocenenia dizajnu na Slovensku aj študenti Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU, po vedením Anny Ulahelovej.

V týchto dňoch všetkých 344 prác hodnotí odborná sedemčlenná medzinárodná porota. Tvoria juSeverinFilek (AT), riaditeľ Design Austria a teoretik dizajnu, Peter Hajdin (SK), grafický dizajnér a spolumajiteľ reklamnej agentúry Komplot Advertising, Pavel Choma (SK), grafický dizajnér, pedagóg a majiteľ grafického štúdia Ateliér Choma, Andrej Krátky (SK), grafický dizajnér a spolumajiteľ reklamnej agentúry Creative Department, Klára Kvízová (CZ), grafická dizajnérka, zakladateľka časopisu Živel a majiteľka grafického štúdia ReDesign, Martin Pecina (CZ), knižný grafik, typograf a člen dozornej rady Únie grafického dizajnu a Sonia de Puineuf (FR), historička umenia a grafického dizajnu.

Vznikne reprezentatívna výstava komunikačného dizajnu

Tím odborníkov v prvom kole vyberie práce, ktoré budú prezentované na veľkej výstave komunikačného dizajnu. Pôjde tak o doposiaľ najväčšiu výstavu slovenského komunikačného dizajnu, ktorý tu vznikol za posledné tri roky a bude tak jedinečnou a obsiahlou prehliadkou aktuálneho komunikačného dizajnu. ”Výstava má potenciál byť reprezentatívnou prehliadkou najlepšieho, čo u nás v oblasti grafického dizajnu vzniká. Verím, že tento ročník ceny, ktorý je po prvýkrát exkluzívne venovaný komunikačnému dizajnu, inšpiruje všetkých tvorcov grafického dizajnu. Potrebujeme ukázať verejnosti, že kvalitný dizajn publikácií, plagátov, kníh, multimediálny dizajn, informačná grafika aj vizuálny štýl inštitúcií nezvratne formujú vkus generácií a že s „dobrým dizajnom“ sa nám žije lepšie. Ďakujem všetkým autorom, ktorí svoje práce prihlásili do súťaže a dúfam, že na výstavu pritiahneme množstvo návštevníkov,” dodáva Mária Rišková.

Víťaza môžu vybrať aj návštevníci

Z prác, ktoré postúpia na výstavu vyberie medzinárodná porota víťazov a tiež odsúhlasí nominácie na zvláštne ceny – Cenu ministra kultúry SR pre osobnosť za mimoriadne aktivity v oblasti komunikačného dizajnu a Cenu ministra hospodárstva pre pre spoločnosť, inštitúciu, ktorá svojím profesionálnym prístupom prispieva k rozvoju komunikačného dizajnu. O udelení týchto cien rozhodnú ministri príslušných rezortov. Súťaž bude definitívne vyhodnotená v apríli 2016.

Výstava bude ešte pred vyhlásením výsledkov nainštalovaná v priestoroch galérie Satelit a galérie v podkroví Slovenského múzea dizajnu v Hurbanových kasárňach v Bratislave. Vernisáž je naplánovaná na 27. apríla a výstava potrvá až do 10. júla 2016.

V tomto čase budú môcť návštevníci vybrať svojho favorita na udelenie Ceny verejnosti, ktorej súčasťou bude aj výsledok hlasovania na internete. Svoju cenu udelia aj zástupcovia médií.
Všetky ceny budú odovzdané na slávnostnom vyhlásení výsledkov 27. mája 2016.

Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

18. marca 2016

Odporúčané články