Obrazom: Po bratislavskom Starom moste prešli prví chodci

Na jazdu električkou po zrekonštruovanej Štúrovej ulici a po novom Starom moste si však ľudia musia ešte počkať. Kým na Štúrovu by sa mohli električky vrátiť pravdepodobne v prvej polovici júna, do Petržalky pôjdu zrejme až začiatkom júla.BRATISLAVA 19. mája (WebNoviny.sk) – Po zrekonštruovanom Starom moste v Bratislave sa vo štvrtok prvýkrát prešla aj verejnosť. Krátko po 11:00 totiž vedenie hlavného mesta slávnostne otvorilo Starý most pre peších a cyklistov.

Na jazdu električkou do Petržalky si však ľudia musia počkať až do leta. „Dnes je veľký deň pre Bratislavu, po približne 900 dňoch znovu otvárame Starý most,“ povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal tesne pred sprístupnením mosta pre peších a cyklistov.

Na jazdu električkou až do Petržalky si ľudia ešte musia počkať

Na otvorenie lávky na Starom moste čakalo na staromestskej strane niekoľko zvedavcov, medzi nimi seniori, mamičky s kočíkmi či cyklisti. Práve tí nedočkavým zvonením na bicyklové zvončeky vyzývali vedenie Bratislavy, aby im už most sprístupnilo. Potešia sa aj motoristi, ktorí po takmer dva a pol roku už nebudú musieť Štúrovu ulicu obchádzať. Tá je totiž oddnes otvorená nielen pre chodcov a cyklistov, ale zmizli aj zátarasy brániace prejazdu áut.

Obrazom: Po Starom moste prešli prví chodci a cyklisti

Po novom sa po Štúrovej dá jazdiť len v jednom smere, a to od Kamenného námestia smerom k Šafárikovmu. Na jazdu električkou až do Petržalky si však ľudia ešte musia počkať. V prvej polovici júna by mohli električky opäť začať jazdiť po Štúrovej ulici. Cez Starý most až do Petržalky sa však električkou bude možné dostať pravdepodobne až začiatkom júla. Brehy Dunaja by potom mala spájať linka č. 1 z Hlavnej stanice Bratislava do Petržalky a linka č. 3 jazdiaca do Rače.

Primátor Nesrovnal nezabudol pripomenúť, v akom stave projekt rekonštrukcie Starého mosta a budovania prvej časti električkovej trate do Petržalky po nástupe do funkcie preberal. „Na Štúrovej rástli paradajky, stavba meškala a vyzeralo to, že Bratislava nebude mať most, budeme musieť vrátiť 70 miliónov eur a mesto pôjde do nútenej správy,“ spomína Nesrovnal s tým, že podľa neho sa podarilo prvú časť stavby skolaudovať v rekordne rýchlom čase.

Nesrovnal poďakoval obyvateľom za trpezlivosť

Bratislavský primátor preto vo štvrtok poďakoval nielen všetkým, ktorí sa na stavbe Starého mosta podieľali, ale aj obyvateľom za trpezlivosť pri obmedzeniach spojených s výstavbou. „Chcem poďakovať všetkým zúčastneným, ale hlavne Bratislavčanom, že akceptovali to 900-dňové zatvorenie mosta. Chcem im poďakovať za trpezlivosť, ale aj za podporu, ktorú nám preukazovali počas celej doby tohto, na začiatku zbabraného projektu,“ povedal Nesrovnal.

Obrazom: Nový bratislavský Starý most

Slová vďaky všetkým zúčastneným na projekte adresoval aj starosta Starého Mesta Radoslav Števčík. „Táto časť mesta vďaka stavbe tie takmer tri roky bola mŕtva a nežilo to tu, mnohé prevádzky skrachovali,“ pripomína Števčík. Podľa starostu sa opäť potvrdilo, že ak chce samospráva robiť takýto veľký projekt, je dôležité, aby sa naň dôkladne a zodpovedne pripravila, aby už projekt počas výstavby nemuseli meniť.

„Žiaľ, tu sa to stalo, ten projekt sa menil počas výstavby a to bola vlastne príčina celého toho sklzu, ktorý tu vznikol. Bola tu vážna obava, či sa to vôbec stihne a či sa mesto neocitne vo finančných problémoch,“ neodpustil si kritiku starosta Števčík, no dodáva, že je rád, že sa Starý most a prvú časť električkovej trate do Petržalky podarilo úspešne dokončiť. Radosť má aj petržalský starosta Vladimír Bajan, podľa ktorého však obyvatelia Petržalky budú úplne spokojní až vtedy, keď sa podarí uskutočniť aj druhú časť projektu a električka pôjde až po Janíkov dvor.

Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton

Starý most rekonštruovalo Združenie MHD – Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Prestavba Starého mosta v Bratislave sa začala 2. decembra 2013, keď začali rozoberať pôvodnú konštrukciu. V januári 2014 postupne uzavreli Štúrovu ulicu, najprv pre električky a následne aj pre autá a začali demontovať koľajovú trať. Práce v júni 2014 zastavilo hľadanie možnej nevybuchnutej munície v Dunaji, práce opäť obnovili v septembri toho istého roku. Do konca roka 2014 postupne zbúrali piliere tri a štyri a začali rekonštruovať pilier číslo päť.

Vo februári 2015 začali vysúvať oceľovú konštrukciu mosta, ktorá spojila brehy Dunaja 22. októbra 2015. Nová konštrukcia Starého mosta bola kompletne dokončená 1. decembra 2015. Starý most i prvú časť električkovej trate do Petržalky prevzalo hlavné mesto do svojho vlastníctva 16. decembra. Kolaudačné konania na stavbu Starého mosta a prvú časť električkovej trate do Petržalky sa začali koncom januára tohto roka. Kolauduje sa vyše 140 objektov, ktoré sú rozdelené do desiatich kolaudačných konaní. Okrem špeciálneho stavebného úradu hlavného mesta Bratislavy o tom rozhoduje Úrad BSK, mestská časť Petržalka či Okresný úrad Bratislava.

Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj chodník pre peších a cyklistov i štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Pri výstavbe Starého mosta zbúrali pôvodné piliere číslo tri a štyri, ktoré nahradil jeden pilier s číslom 34. V Dunaji sa tak rozšírila plavebná dráha na 140 metrov, čo umožní popod most preplávať aj lodiam európskych parametrov. Projekt za 58,8 milióna eur bez DPH prepláca z 85 percent Európska únia, desiatimi percentami prispel štát a päť percent hradí hlavné mesto.

Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

19. mája 2016

Odporúčané články