NKÚ si posvietil na výstavbu D4 a R7, je plná nedostatkov

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy deväť odporúčaní, najmä k príprave a riadeniu strategických infraštruktúrnych projektov. Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho výboru.BRATISLAVA 7. júla (WebNoviny.sk) – Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) zistil, že ministerstvo dopravy nemalo vypracovaný vlastný dokument ako postupovať pri príprave a realizácii PPP projektu na výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v Bratislave a okolí. Ako vyplýva z výsledku kontroly, rezortný riadiaci výbor projektu konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií.

V štúdii uskutočniteľnosti boli vyhodnotené iba dva varianty, pričom tento počet je možné považovať za prípustný. „Kontrolóri však vo svojich záveroch vedeniu ministerstva do budúcna odporúčajú pracovať nielen s nulovým a realizačným variantom, ale taktiež s ďalšou alternatívou riešenia, tak ako to okrem iného popísal Inštitút finančnej politiky rezortu financií vo februári 2016,“ informoval úrad. Strategické projekty si podľa neho vyžadujú dôsledné riadenie a transparentné rozhodovanie.

Kontrola bola zameraná na postup ministerstva dopravy pri schvaľovaní veľkých infraštruktúrnych projektov, vrátane prípravy PPP projektu pre D4 a R7. Úrad skontroloval proces verejného obstarávania na výber poradcu pre uvedený projekt a posúdil súlad štúdie uskutočniteľnosti s platnou metodikou.

Odporúčame:

Brecely ustúpil, ľudia uvidia, kto zarobil na pozemkoch

Riešenie problémov si vyžaduje ďalšie financie

Závery kontroly ukázali, že výstavba a prevádzka úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov za cenu 1,9 miliardy eur pomôže k odľahčeniu dopravy v širšom okolí slovenskej metropoly a odkloní tranzitnú dopravu z exponovaných úsekov D1.

Sprevádzkovanie úsekov D4 a R7 zároveň prispeje ku skráteniu cestovného času do Bratislavy z rôznych smerov, a to napríklad na trasách z Trnavy, Galanty (o 15 percent), ako aj od Šamorína a Dunajskej Lužnej (o 61 percent).

„Komplexné riešenie dopravných problémov v dotknutom území, v okolí hlavného mesta, si vyžaduje ďalšie investície,“ upozornil úrad. Pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky mierne výhodná, a to aj preto, že je ho možné, vzhľadom na jeho súkromnú povahu, klasifikovať mimo sektor verejných financií.

Súťaž len s jedným záujemcom

„Kontrolou verejného obstarávania na poskytovanie komplexného poradenstva bolo zistené, že rezort spojil realizáciu verejného obstarávania dvoch zákaziek rôznej zložitosti len do jedného obstarávania (obchvat D4/R7 a rýchlostná cesta R1 Nitra – Tekovské Nemce, Banská Bystrica). Tento postup mohol obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohol mať za následok to, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca,“ upozornil NKÚ.

Pravidlá verejného obstarávania podľa kontrolórov nemali byť dodržané aj tým, že v súťažných podmienkach bola definovaná požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto požiadavky tlmočníkom, prekladateľom.

Úrad kritizoval aj to, že ministerstvo spojilo vyhotovenie štúdie uskutočniteľnosti s poradenskými službami týkajúcimi sa zadávania a realizácie koncesie na stavebné práce, čo mohlo mať dopad na nezabezpečenie objektívnosti a netendenčnosti úspešného uchádzača pri vypracovávaní štúdie.

Kontrolóri radia ministerstvu

Kontrolné zistenia zároveň upozornili vedenie rezortu dopravy na potrebu riešenia otázky poradcu pri zadávaní a realizácii koncesie, pretože zmluva bola uzatvorená v septembri 2014 na 48 mesiacov v hodnote 6,1 milióna eur. V čase výkonu kontroly bolo čerpanie už na úrovni 5,78 milióna eur, a teda na zostávajúce obdobie je nedostatočné. Dôležitou otázkou je podľa úradu aj ukončenie zmluvy pre poradcu o takmer dva roky skôr, ako by mal byť projekt D4/R7 odovzdaný do užívania.

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy deväť odporúčaní, najmä k príprave a riadeniu strategických infraštruktúrnych projektov. Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho
výboru.

Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov. Vláda musí podľa NKÚ zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.

Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

7. júla 2016

Odporúčané články