Diaľnicu Turany – Hubová postavia zrejme s tunelom Korbeľka

Minister dopravy Roman Brecely na základe analýz predpokladá, že pri výstavbe komplikovaného úseku diaľnice D1 Turany – Hubová bude použitý s najväčšou pravdepodobnosťou variant s tunelom Korbeľka. Diaľnica medzi Bratislavou a Košicami bude podľa ministra dokončená do roku 2020, ale bez spomínaného úseku.BRATISLAVA 4. mája (WebNoviny.sk) – Chýbajúci úsek diaľnice D1 Turany – Hubová pre problémy so zosuvom pôdy sa bude stavať pravdepodobne s tunelom Korbeľka. Predpokladá to minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely (nominant za Sieť). Po rokovaní vlády v stredu informoval, že na základe analýz s najväčšou pravdepodobnosťou pristúpia k variantu výstavby spomínaného úseku diaľnice s tunelom.

Odporúčame:

Obrazom: Fico je po operácii späť v práci, viedol rokovanie

Kaliňák verí, že Ficovi lekári účasť na vláde prepáčia

„Štúdia dopadov je na ministerstve životného prostredia. Urobíme všetko preto, aby sme práce na tomto úseku čo najviac urýchlili a mohli ho odovzdať motoristom čo najskôr,“ povedal Brecely s tým, že počas prípravy programového vyhlásenia vlády uvažovali ešte o povrchovom variante trasy diaľnice údolím Váhu.

Do štyroch rokov by mali byť odovzdané úseky D1 medzi Žilinou a Ružomberkom

Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami bude podľa ministra dokončená do roku 2020, ale bez komplikovaného úseku Turany – Hubová, kde sa vyskytli nepredpokladané problémy. „Zvažujeme všetky možné alternatívy,“ uviedol Brecely.

V prípade rozhodnutia o zmene trasy s tunelom Korbeľka (5851 metrov) sa príprava a výstavba D1 Turany – Hubová (pôvodne 13,6 kilometra) môže výrazne predĺžiť o niekoľko rokov po roku 2020. Niektorí experti hovoria, že by diaľničný úsek na severe Slovenska mohol byť dokončený až do roku 2025. Do roku 2020 by pravdepodobne nebol hotový ani v prípade realizácie pôvodného povrchového variantu s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1810 metrov) a Havran (2820 metrov).

Viaceré médiá, vrátane agentúry SITA ešte v polovici apríla informovali o nereálnosti zámeru novej vlády dokončiť hlavnú domácu diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020. Dôvodom sú práve problémy s úsekom Turany – Hubová.

Do štyroch rokov by mali byť postupne odovzdané tri rozostavané úseky D1 medzi Žilinou a Ružomberkom – Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala (13,5 km) a Hubová – Ivachnová (15,3 km). Dovtedy by mal byť hotový aj juhozápadný obchvat Prešova (7,9 km). Ten sa však ešte nezačal stavať, keďže súťaž sa pre námietky predĺžila a zatiaľ nie je uzavretá.

Na úsek D1 Turany – Hubová nie sú alokované financie v operačnom programe

Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Pavol Kováčik potvrdil, že dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020 už nie je reálne. „Ak bude vybraný variant s tunelom Korbeľka, tak jeho objektívna lehota výstavby je dlhšia než povrchového úseku,“ povedal nedávno Kováčik pre agentúru SITA. Výstavba by sa tak predĺžila za rok 2020. Posudzovanie vplyvov stavby úseku na životné prostredie (EIA) sa blíži k záveru. „Verím, že ministerstvo životného prostredia v priebehu niekoľkých mesiacov ukončí celý proces EIA, ktorý trval niekoľko rokov,“ uviedol Kováčik.

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s. v Žiline Ľubomír Palčák označil dokončenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami za nespochybniteľnú prioritu. Predpokladá však, že sa tak stane niekoľko rokov po roku 2020 práve pre problematický úsek D1 Turany – Hubová. Na tento úsek navyše nie sú alokované financie v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Vláda by podľa experta mohla využiť na tento projekt napríklad peniaze zo zdrojov Európskej únie z iných operačných programov, kde by sa nevyužili. „Možnosť využiť PPP pri tomto projekte veľmi nevidím,“ uviedol Palčák pre agentúru SITA.

„Zároveň sa stále zabúda na druhý profil a tubus tunela Branisko, bez ktorého nemôžeme hovoriť o kompletnej D1 z Bratislavy do Košíc,“ uviedol pre agentúru SITA predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Začať s výstavbou ľavého pásu úseku D1 Beharovce – Branisko v dĺžke 7,3 kilometra, vrátane ľavej rúry tunela (4932 metrov) plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a. s. predbežne v roku 2020 alebo neskôr.

Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

4. mája 2016

Odporúčané články